
zaterdag, oktober 05, 2002
Fotografe Yee Ling Tang werd vrijdagavond uitgebreid geïnterviewd bij de VPRO in het programma "Het blijft toch je...".
Tang is opgegroeid in Nederland, maar bracht haar eerste levensjaren door in Hongkong. In haar werk zoekt ze een evenwicht tussen de verschillende culturen waarin ze is opgegroeid. Dat blijkt uit de serie Asian Party, maar ook uit de persoonlijke portretten van haar nog in Hongkong wonende grootmoeders.
Schaamte komt steeds terug in haar werk. "Chinezen lijken altijd erg bescheiden, afstandelijk, verlegen en oppervlakkig te zijn, maar mensen moeten kijken wat daarachter zit. Ze moeten proberen die afstandelijkheid te doorbreken.''
Meer over haar in Het Parool.
Het blijft toch je... afl. 5 (smalband tot 100 Kb)
Het blijft toch je... afl. 5 (breedband tot 500 Kb)
Tang is opgegroeid in Nederland, maar bracht haar eerste levensjaren door in Hongkong. In haar werk zoekt ze een evenwicht tussen de verschillende culturen waarin ze is opgegroeid. Dat blijkt uit de serie Asian Party, maar ook uit de persoonlijke portretten van haar nog in Hongkong wonende grootmoeders.
Schaamte komt steeds terug in haar werk. "Chinezen lijken altijd erg bescheiden, afstandelijk, verlegen en oppervlakkig te zijn, maar mensen moeten kijken wat daarachter zit. Ze moeten proberen die afstandelijkheid te doorbreken.''
Meer over haar in Het Parool.
Het blijft toch je... afl. 5 (smalband tot 100 Kb)
Het blijft toch je... afl. 5 (breedband tot 500 Kb)
Geen enkele foto is alleen maar datgene wat erop te zien is. Want wat is er niet te zien? Hoe zit het met de opnamen die vóór of net na dat tijdstip zijn gemaakt? En hoe kan het gebeuren dat sommige nieuwsfoto's pas na jaren worden gepubliceerd? Of jaren later alsnog worden geretoucheerd of gecensureerd? Vragen als deze komen bij het kijken naar foto's in kranten en bladen nauwelijks aan de orde. Want foto's worden voorgeschoteld, geconsumeerd en razendsnel vergeten. Maar er zijn uitzonderingen: die ene man bijvoorbeeld die in Peking met rechte rug voor een tank ging staan. Iedereen zal hem nog kennen. Een held, heet die man, maar de bestuurder van de tank is er net zo goed een.
Lees dit stuk van Marianne Vermeijden over het boek Underexposed verder in NRC Handelsblad: Boeken van vrijdag 4 oktober.
Lees dit stuk van Marianne Vermeijden over het boek Underexposed verder in NRC Handelsblad: Boeken van vrijdag 4 oktober.
"Choosing a photographer is like choosing a dentist; you choose one for life."
Jane Milliron
Jane Milliron
vrijdag, oktober 04, 2002
Een reeks foto's van het LPF-kaakslagincident is hier te bekijken.
In de nieuwe Snoecks, die nu al in de winkel ligt, zijn veel mooie foto's te vinden van Desiree Dolron en vele andere fotografen.
Er duikt in de reclamefotografie een nieuwe trend op. De personages die erin opduiken, hebben steeds meer last van motorische storingen. Beweging wordt hoogstens nog gesuggereerd. Men ,,staat'' houterig te spelen alsof men volop in beweging is. Een voet die net de grond raakt of een gebogen knie moeten de illusie van actie doen vermoeden.
Het lijkt wel alsof de fotografie aan regressie lijdt. Lang geleden, toen de lichtgevoeligheid van de negatiefplaat nog beperkt was en de belichting veel tijd nodig had, waren sluitersnelheden van meer dan een seconde geen uitzondering. Als men toen een man die voorbij liep wou fotograferen, moest hij doen alsof. Maar vandaag de dag kan en mag dat geen probleem meer zijn. De filmgevoeligheid is er zo op vooruitgegaan dat men zelfs bij kaarslicht echte actie kan fotograferen.
Bron: De Standaard.
Het lijkt wel alsof de fotografie aan regressie lijdt. Lang geleden, toen de lichtgevoeligheid van de negatiefplaat nog beperkt was en de belichting veel tijd nodig had, waren sluitersnelheden van meer dan een seconde geen uitzondering. Als men toen een man die voorbij liep wou fotograferen, moest hij doen alsof. Maar vandaag de dag kan en mag dat geen probleem meer zijn. De filmgevoeligheid is er zo op vooruitgegaan dat men zelfs bij kaarslicht echte actie kan fotograferen.
Bron: De Standaard.
Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft tijdens een benefietdiner en -veiling € 120.000 bijeengebracht voor het Paul Huf Fonds. Het in 2000 opgerichte en naar de overleden fotograaf Paul Huf vernoemde fonds is bedoeld om kwalitatief hoogstaande en gezichtsbepalende foto's aan te kopen voor de Nationale Fotocollectie.
Naast hun verslaggevers hebben de twee grootste sportkranten van Japan - Nikkan Sports en Sports Nippon (beide een oplage van twee miljoen) - ieder een eigen fotograaf in Rotterdam gestald. Een derde bedient vier andere kranten. Ze fotograferen ook maar één ding: Shinji Ono.
Ga op een doordeweekse dag naar de training van Feyenoord en je ziet ze staan. Keurig naast elkaar aan de rand van het veld. Als Ono de bal ook maar dreigt te krijgen, ratelt de motordrive.
Bron: BN De Stem.
Ga op een doordeweekse dag naar de training van Feyenoord en je ziet ze staan. Keurig naast elkaar aan de rand van het veld. Als Ono de bal ook maar dreigt te krijgen, ratelt de motordrive.
Bron: BN De Stem.
De Bredase fotograaf Robert Aarts heeft de Best Wedding Picture 2002 gewonnen. Zijn huwelijksfoto was de beste van vijftig inzendingen. De verkiezing is dit jaar voor het eerst gehouden. Driehonderd huwelijksfotografen waren opgeroepen om hun favoriete huwelijksfoto in te zenden. De jury vond Aarts' foto van een zoenend echtpaar tegen een achtergrond van windmolens aan de kust de beste.
donderdag, oktober 03, 2002
Man bijt hond ging gisteravond op bezoek bij Serge Ligtenberg om de schade op te nemen van de schermutselingen met het LPF-kamerlid Alblas.
De uitzending is terug te zien op de website van Man bijt hond.
De uitzending is terug te zien op de website van Man bijt hond.
De crisis in de LPF, zoals in beeld gebracht door fotograaf Roel Rozenburg, is vanaf vandaag te bekijken op de website van het NRC/Handelsblad.
De openbaar aanklager in Athene, Griekenland, heeft de politie geïnstrueerd om persfotografen, die foto's maken van verdachten zonder hun toestemming, te arresteren. Foto's en bewegende beelden van verdachten, opgenomen in de rechtszaal, zijn in Griekenland erg populair bij kranten en nieuwsrubrieken, maar sinds negen jaar bij wet verboden. Tot nu toe stoorde zich echter niemand aan die wet.
Op overtreding staat een gevangenisstraf van maximaal twee jaar. Ook mag de politie camera's en video-apparatuur in beslag nemen.
Op overtreding staat een gevangenisstraf van maximaal twee jaar. Ook mag de politie camera's en video-apparatuur in beslag nemen.
Tientallen fotografen zijn in vandaag in Venezuela de straat opgegaan voor een demonstratie. Zij protesteerden tegen de agressie die ze ondervinden van aanhangers van president Hugo Chavez.
In de V.S. is het nog 2 oktober, dus ik ben net op tijd op society-fotografe Annie Leibovitz te feliciteren met haar 53-ste verjaardag.

Frans Weisglas, voorzitter van de Tweede Kamer, noemde vanavond de klap die LPF-kamerlid Alblas uitdeelde aan fotograaf Serge Ligtenberg "een dieptepunt in de parlementaire geschiedenis".
dinsdag, oktober 01, 2002
De serie Hollands Zicht, een documentaireserie over Nederlandse fotografen uit verschillende vakgebieden, wordt (opnieuw) vertoond, en wel op BVN-TV, de televisiezender van Radio Nederland Wereldomroep. Te zien in Nederland en ver daarbuiten via de Astra-satelliet.
Vanavond aflevering 2: Hellen van Meene.
Hellen van Meene benadert op een intuïtieve manier zowel haar onderwerp als haar (jonge) model.
Vanavond aflevering 2: Hellen van Meene.
Hellen van Meene benadert op een intuïtieve manier zowel haar onderwerp als haar (jonge) model.
Donderdag 10 en vrijdag 11 oktober, 16.00 uur, RVU, Radio 747AM:
Pleisters; manipulatie in oorlogsverslaggeving. Tweeluik waarin oorlogsverslaggever Arnold Karskens de censuur, zelfcensuur, politieke vooringenomenheid, lafheid en andere tekortkomingen van de Nederlandse oorlogsverslaggeving toont.
Pleisters; manipulatie in oorlogsverslaggeving. Tweeluik waarin oorlogsverslaggever Arnold Karskens de censuur, zelfcensuur, politieke vooringenomenheid, lafheid en andere tekortkomingen van de Nederlandse oorlogsverslaggeving toont.
Vlak voor het begin van de fractievergadering van de LPF heeft zich in de vergaderzaal een handgemeen voorgedaan, waarbij LPF-Tweede-Kamerlid Alblas fotograaf Serge Ligtenberg van AP en Het Parool een kaakslag heeft gegeven. Alblas trok eerst de flitser van de camera van Ligtenberg en gooide die door de kamer tegen de muur. De flitser heeft het begeven. Ook de apparatuur van GPD-fotograaf Phil Nijhuis liep schade op.
Tot grote ergernis van de LPF-Kamerleden waren fotografen en cameraploegen de vergaderzaal binnen gegaan. Dat is wel toegestaan, volgens het Presidium van de Tweede Kamer. Een woordvoerder van de Kamer heeft dinsdag gemeld dat met de fotografen en cameraploegen was afgesproken dat ze kort opnamen konden maken, maar Tweede Kamerlid Alblas was daarvan niet op de hoogte. Hij heeft inmiddels zijn excuses aangeboden. "Ik heb de fysieke integriteit van de heer Ligtenberg geschonden. Ik wijs ieder gebruik van geweld ten zeerste af", verontschuldigde hij zich.
bronnen: Radio 1, ANP, RTL Z, Haagsche Courant
Tot grote ergernis van de LPF-Kamerleden waren fotografen en cameraploegen de vergaderzaal binnen gegaan. Dat is wel toegestaan, volgens het Presidium van de Tweede Kamer. Een woordvoerder van de Kamer heeft dinsdag gemeld dat met de fotografen en cameraploegen was afgesproken dat ze kort opnamen konden maken, maar Tweede Kamerlid Alblas was daarvan niet op de hoogte. Hij heeft inmiddels zijn excuses aangeboden. "Ik heb de fysieke integriteit van de heer Ligtenberg geschonden. Ik wijs ieder gebruik van geweld ten zeerste af", verontschuldigde hij zich.
bronnen: Radio 1, ANP, RTL Z, Haagsche Courant
Martin Bril, vandaag in de Volkskrant:
Onder de fotografen bevond zich een man die het minister Nawijn wel heel moeilijk maakte; een grote, met apparatuur beladen Pakistaan of Afghaan, met een enorme baard en kolenschoppen van handen, die de wonderlijkste capriolen uithaalde om met zijn gigantische telelens maar zo dicht mogelijk in Nawijns gezicht te komen. Wat de oorlogsfotograaf (daar deed hij aan denken) in de ministeriële plooien en vouwen fotografeerde, was onduidelijk. Dat de minister er zenuwachtig van werd, niet in de laatste plaats omdat het fotografengezicht in een angstaanjagende grimas kwam te staan zodra hij zijn zoeker tegen het oog drukte, was duidelijk.
Onder de fotografen bevond zich een man die het minister Nawijn wel heel moeilijk maakte; een grote, met apparatuur beladen Pakistaan of Afghaan, met een enorme baard en kolenschoppen van handen, die de wonderlijkste capriolen uithaalde om met zijn gigantische telelens maar zo dicht mogelijk in Nawijns gezicht te komen. Wat de oorlogsfotograaf (daar deed hij aan denken) in de ministeriële plooien en vouwen fotografeerde, was onduidelijk. Dat de minister er zenuwachtig van werd, niet in de laatste plaats omdat het fotografengezicht in een angstaanjagende grimas kwam te staan zodra hij zijn zoeker tegen het oog drukte, was duidelijk.
maandag, september 30, 2002
Hoe fout kan een foto van een schoonspringster of zeeanemoon zijn? En van de Rotterdamse ruïnes? Fotografe Eva Besnyö vergelijkt haar eigen werk met dat van haar collega en generatiegenote Leni Riefenstahl, tevens stadgenote in het avant-gardistische, vooroorlogse Berlijn: "Wel mooi. Maar dat telt niet."
Lees verder in de Groene Amsterdammer.

Lees verder in de Groene Amsterdammer.
Update van bericht 2 september:
De foto's van de Duitse cineaste Leni Riefenstahl die de Amsterdamse galerie Torch verkoopt, zijn helemaal geen foto's maar beelden uit haar film Olympia uit 1936. Sommige wel echte foto's die aan Riefenstahl worden toegeschreven, zijn gemaakt door anderen. Dit stelt filmhistoricus Hans Schoots in het oktobernummer van de Filmkrant.
De gesigneerde foto's, in prijzen variërend van 1800 tot 15.000 euro, zijn recente afdrukken van negatieven uit de film op fotopapier uit de jaren dertig. Ze werden ook verkocht in galeries in Berlijn en Los Angeles. Van elke 'foto' komen slechts 25 afdrukken op de markt. Volgens Schoots stelt die garantie weinig voor: ''Bij een film hoef je alleen maar het volgende negatiefje te nemen, dat vrijwel exact hetzelfde is, en je hebt alweer 25 unieke afdrukken."
Bron: Het Parool
De foto's van de Duitse cineaste Leni Riefenstahl die de Amsterdamse galerie Torch verkoopt, zijn helemaal geen foto's maar beelden uit haar film Olympia uit 1936. Sommige wel echte foto's die aan Riefenstahl worden toegeschreven, zijn gemaakt door anderen. Dit stelt filmhistoricus Hans Schoots in het oktobernummer van de Filmkrant.
De gesigneerde foto's, in prijzen variërend van 1800 tot 15.000 euro, zijn recente afdrukken van negatieven uit de film op fotopapier uit de jaren dertig. Ze werden ook verkocht in galeries in Berlijn en Los Angeles. Van elke 'foto' komen slechts 25 afdrukken op de markt. Volgens Schoots stelt die garantie weinig voor: ''Bij een film hoef je alleen maar het volgende negatiefje te nemen, dat vrijwel exact hetzelfde is, en je hebt alweer 25 unieke afdrukken."
Bron: Het Parool
Een samenvatting van een reactie van Holly Hughes op de brief van Jean-Francois Leroy:
I was delivering very personal, subjective opinions about what I saw and heard. I feel that if I wrote a reply to address points Jean-Francois makes in his letter, I'd only be prolonging the controversy and giving Jean-Francois the publicity he is seeking. I might change my mind later this week; so far I've received emails and letters both criticizing and supporting my story, and I have to think about whether or not to post these letters.
Holly Hughes
(Dat is nu weer kinderachtig, want zij was het juist zelf die met aantijgingen over vermeend Anti-Amerikanisme van Leroy de publiciteit zocht, en kan hem nu niet verwijten dat hij zich daartegen heeft verweerd.)
I was delivering very personal, subjective opinions about what I saw and heard. I feel that if I wrote a reply to address points Jean-Francois makes in his letter, I'd only be prolonging the controversy and giving Jean-Francois the publicity he is seeking. I might change my mind later this week; so far I've received emails and letters both criticizing and supporting my story, and I have to think about whether or not to post these letters.
Holly Hughes
(Dat is nu weer kinderachtig, want zij was het juist zelf die met aantijgingen over vermeend Anti-Amerikanisme van Leroy de publiciteit zocht, en kan hem nu niet verwijten dat hij zich daartegen heeft verweerd.)
De twee Nederlanders die voorkwamen op de passagierslijst van de veerboot Joola, die enkele dagen geleden zonk voor de kust van Senegal, zijn zo goed als zeker overleden. Dat heeft een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken maandag gezegd.
De lichamen van de twee zijn nog niet gevonden, maar volgens de woordvoerder zijn de Nederlanders niet aangekomen op de plaats waar ze hadden moeten arriveren.
Het zou gaan om de Groningse fotograaf Roel Arendshorst en zijn zus Lisette.
Roel Arendshorst is muziekfotograaf, met voorkeur voor wereldmuziek. Hij was op weg naar Dakar om daar concerten bij te wonen en te fotograferen. Arendshorst is al vaker met dat doel in Senegal geweest. Hij maakt hoesfoto's voor Dakar Sound, uitgeverij van wereldmuziek.
Bronnen: Dagblad van het Noorden, Radio 1, ANP.
De lichamen van de twee zijn nog niet gevonden, maar volgens de woordvoerder zijn de Nederlanders niet aangekomen op de plaats waar ze hadden moeten arriveren.
Het zou gaan om de Groningse fotograaf Roel Arendshorst en zijn zus Lisette.
Roel Arendshorst is muziekfotograaf, met voorkeur voor wereldmuziek. Hij was op weg naar Dakar om daar concerten bij te wonen en te fotograferen. Arendshorst is al vaker met dat doel in Senegal geweest. Hij maakt hoesfoto's voor Dakar Sound, uitgeverij van wereldmuziek.
Bronnen: Dagblad van het Noorden, Radio 1, ANP.
zondag, september 29, 2002
En nu weer de reactie van Nachtwey op de brief van Jean-Francois Leroy, festivaldirecteur van Visa pour l'image:
Dear PDN,
Laurent Langlois speaks excellent English. His statement to PDN, independently confirming that what occurred between us was nothing more than an exchange of words, is accurate and unambiguous. LeRoy stands duly corrected. For someone in his position to insist on pursuing false accusations is disturbing. A nod to the truth at this point would be far more appropriate and well-received.
Sincerely,
James Nachtwey
(Overigens blijven ooggetuigen Ivan Lattay en Jean-Louis Fernandez resoluut volhouden dat er wel degelijk sprake was van handtastelijkheden en een duw.
Enige jaren geleden was een Nederlandse journalist/fotograaf er getuige van hoe Nachtwey aan een lijk sjorde, om het in een qua compositie betere positie te brengen. Toen de desbetreffende Nederlandse journalist/fotograaf dit tafereel op zijn beurt fotografeerde reageerde Nachtwey als door een wesp gestoken, en allesbehalve als de "gentleman-fotograaf" zoals hij vaak geafficheerd wordt.)
Dear PDN,
Laurent Langlois speaks excellent English. His statement to PDN, independently confirming that what occurred between us was nothing more than an exchange of words, is accurate and unambiguous. LeRoy stands duly corrected. For someone in his position to insist on pursuing false accusations is disturbing. A nod to the truth at this point would be far more appropriate and well-received.
Sincerely,
James Nachtwey

(Overigens blijven ooggetuigen Ivan Lattay en Jean-Louis Fernandez resoluut volhouden dat er wel degelijk sprake was van handtastelijkheden en een duw.
Enige jaren geleden was een Nederlandse journalist/fotograaf er getuige van hoe Nachtwey aan een lijk sjorde, om het in een qua compositie betere positie te brengen. Toen de desbetreffende Nederlandse journalist/fotograaf dit tafereel op zijn beurt fotografeerde reageerde Nachtwey als door een wesp gestoken, en allesbehalve als de "gentleman-fotograaf" zoals hij vaak geafficheerd wordt.)
In de nieuwe issue van American cinematographer staat een leuk artikel over de documentaire WAR PHOTOGRAPHER.
QUOTE : "To capture events from his unique perspective, the filmmakers affixed two digital microcams to the body of Nachtweys camera, he was also followed around with a sony digital betacam to put Nachtweys images in perspective. (...) Nachtwey initially treated the camera like one of his still cameras, leaving it dangling from its strap until he was ready to shoot, you can imagine how that looks on video. (...) Nachtwey started holding the camera at all times- and requested a credit as microcam cinematographer"
Met dank aan David Slingerland.
QUOTE : "To capture events from his unique perspective, the filmmakers affixed two digital microcams to the body of Nachtweys camera, he was also followed around with a sony digital betacam to put Nachtweys images in perspective. (...) Nachtwey initially treated the camera like one of his still cameras, leaving it dangling from its strap until he was ready to shoot, you can imagine how that looks on video. (...) Nachtwey started holding the camera at all times- and requested a credit as microcam cinematographer"
Met dank aan David Slingerland.